Sobota, 25 května, 2024

Geny netopýrů mohou obsahovat klíč k léčbě covidu a rakoviny

Vědci se pokouší odhalit záhadný genom netopýrů, díky kterému jsou tito tvorové obdařeni neobyčejnou odolností vůči covidu i rakovině. Odborníci kvůli tomu studují netopýry už řadu let v naději, že se jim povede tajemnou netopýří imunitu přenést i na lidi.

Netopýři dokážou bezstarostně přenášet celou řadou koronavirů, aniž by se u nich projevily jakékoli fyzické příznaky nemoci. Netopýři se s těmito viry naučili žít a jejich imunitní systém se vyvinul tak, že s nimi dokáže koexistovat bez zjevného negativního dopadu. Dá se říct, že se stali symbolem mírového soužití s těmito viry.

Navíc se tito milovníci tmy pyšní nezvyklým dlouhým životem vzhledem k jejich malé tělesné konstituci. Když je srovnáme s jinými stvořeními stejné velikosti, tak se taky zdá, že nemají takový problém s výskytem nádorů. I přes svou drobnou postavu a vysoké metabolické tempo mají výrazně nižší výskyt rakoviny, než by se dalo předpokládat. Toto pozoruhodné zjištění si získalo zájem vědců a iniciovalo podrobné zkoumání zdraví netopýrů.

Badatelé z Cold Spring Harbor Laboratory (CSHL) provedli sekvencování genomu jamajských ovocných netopýrů a netopýrů mesoamerických. Následně porovnali tyto sekvence s genomy dalších 15 druhů netopýrů a savců, včetně lidského genomu. Výsledky jejich práce byly překvapující.

„Neměli jsme ani tušení, že jsou imunitní geny v genomu netopýrů tak pozitivně vybrány. Netopýři na infekce nereagují tak, jak jsme zvyklí u jiných živočichů. Námět na odlišný imunitní systém a jeho potenciální vliv na stárnutí a odolnost vůči rakovině se nám díky zjevil jako blesk z čistého nebe,“ sdělil v prohlášení profesor W. Richard McCombie z CSHL.

Následně výzkumníci odhalili, že netopýři uvolňují geny, které produkují interferon-alfa, což významně snižuje signální systém jejich imunitního systému. Tento vývoj by mohl být jedním z faktorů, které jim umožňují dobře snášet viry, čímž se vysvětluje, proč u netopýrů onemocnění probíhají mnohem mírněji než u lidí. Člověk často trpí nadměrnou reakcí imunitního systému, která ničí i zdravé tkáně, a to může být jedním z důvodů, proč se u něj virová onemocnění projevují tak těžce.

Co se týče problematiky rakoviny, výzkumníci zjistili, že genomy netopýrů obsahují více modifikací v genech spojených s touto chorobou než je tomu u jiných savců. Genomy netopýrů zahrnují šest kódů, které provádějí opravu DNA, a 46 změn, které potlačují vznik nádorů. Toto objevné rozpoznání je v souladu s předchozími studiemi, které naznačovaly, že netopýři mají efektivnější mechanismy opravy DNA, což pomáhá předcházet výskytu poškození DNA, které bývá obvyklým předchůdcem rakoviny.

Tato fascinující objevná práce teď poskytuje nové výhledy na vztahy mezi imunitou, stárnutím a rakovinou a mohla by nakonec vést k lepším zdravotním postupům a léčbám. „Stále je tu mnoho neznámých,“ řekl profesor Adam Siepel z CSHL. „Náš výzkum bude pokračovat a snad časem předáme štafetu expertům v oblasti léčby, kteří mohou vytvářet léky a jiné terapie s větší účinností.“

earth.com, onmanorama.com

Adrian Carton de Wiart: Voják, o kterém se říkalo, že ho nejde zabít

Při pohledu na válku by člověk řekl, že neponechá člověka beze změny. U kapitána Adriana Carton de Wiarta, muže, jenž se účastnil tří významných válek, zanechala válka nesmazatelnou stopu. Postřelili ho do obličeje, hlavy, břicha, kotníku, nohy, boku a ucha. Kvůli zraněním přišel o zrak na jednom oku a o levou ruku.