První záznam z Marsu ukázal, že se zvuk na Rudé planetě chová jinak než na Zemi

Málokdo ví, že sonda Perseverance odletěla na planetu Mars vybavená laserem a mikrofonem. Nyní díky tomu víme, jak se chová zvuk na jiné planetě.

První zvukové záznamy na Marsu ukazují na velmi tichou planetu s občasnými poryvy větru. Nová studie, kterou zveřejnila NASA, odhalila, jak rychle se zvuk na Marsu šíří místní extrémně řídkou atmosférou tvořenou převážně oxidem uhličitým. Pomocí nahrávek zachyceným sondou Perseverance navíc mohou vědci zkoumat jemné změny tlaku vzduchu ve zcela jiném světě.

„Je to nový způsob průzkumu, který jsme na Marsu předtím nikdy nepoužili,“ řekl Sylvestre Maurice, astrofyzik z univerzity v Toulouse ve Francii a hlavní autor studie. „Očekávám, že dočkáme s využitím atmosféry jako zdroje zvuku mnoha nových objevů.“

Pomalejší zvuk než na Zemi

V nedávno uveřejněné studii vědci poprvé analyzovali pět hodin zvuku, který zachytily mikrofony Perseverance. Mezinárodní tým se při poslouchání záznamu zaměřil hlavně na lety malého vrtulníku Ingenuity, menšího průzkumného „bratříčka“ sondy Perseverance. A vědci díky tomu na vlastní uši slyšeli, jak laser roveru zkoumá horniny a jejich chemické složení, což prý vydávalo jakýsi klikací, či snad klapací zvuk, řekl Maurice.

„Měli jsme velmi dobře lokalizovaný zdroj zvuku, vzdálený dva až pět metrů od svého cíle, a přesně jsme věděli, kdy laser spustí,“ řekl.

Vědci zjistili, že zvukové vlny se v atmosféře Marsu pohybují pomaleji než na Zemi. V pozemské atmosféře se při teplotě 20 stupňů Celsia zvuk šíří rychlostí 343 metrů za sekundu. Jenže na Marsu, v mnohem hustším prostředí bez vody, se pohybuje rychlostí 240 metrů za sekundu.

Dvě různé rychlosti zvuku

Jenže to není jediná zvláštnost Rudé planety. Zvuk se na ní totiž podle všeho pohybuje ve dvou různých rychlostech. Laserové zvuky Perseverance byly při měření o dost rychlejší než vrnění Ingenuity. Zvuk laserového impulsu letěl téměř o 10 metrů za sekundu rychleji – 250 metrů za sekundu. Důvodem je zřejmě různá akustika testovaných zvuků. Zatímco laserové záření má vysoké tóny, vír rotoru zní spíše v nízkých.

Jak si něco takového představit? „Na Zemi k vám zvuky orchestru doléhají stejnou rychlostí, ať už jsou nízké nebo vysoké,“ vysvětlil Sylvestre Maurice. „Ale na Marsu, pokud byste seděli trochu dál od pódia, by k vám zvuk některých nástrojů dorazil později než těch ostatních.“

Jak nahrávka zněla, můžete posoudit díky záznamu, který zveřejnila NASA.