Pondělí, 15 dubna, 2024

NASA dosáhla významného milníku v hledání mimozemského života

Před 30 lety jsme znali pouze dva. Nyní známe tisíce světů mimo Zemi. Počet potvrzených exoplanet totiž právě překročil hranici 5 000, což představuje významný milník v 30 let trvající cestě objevů vedenou vesmírnými teleskopy NASA.

Pro družici NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) a vědce, kteří v jejích datech hledají planety, to byly rušné roky. I díky tomu mise nedávno dosáhla významného objevitelského milníku, když překročila hranici 5 000 objektů, které tým nazývá TESS Objects of Interest (TOI) a které zahrnují kandidáty na exoplanety a další zajímavé signály. Astronomové si z těchto TOI vybírají objekty, které podrobněji prozkoumají pomocí dalších přístrojů, aby lépe porozuměli tomu, co TESS mohla spatřit.

Počet známých exoplanet ještě poroste

„Loni touto dobou TESS nalezl něco přes 2 400 TOI. Dnes TESS dosáhl více než dvojnásobku tohoto počtu,“ uvedla Michelle Kunimoto, postdoktorandka na Massachusettském technologickém institutu (MIT). (Vědci z MIT vedou misi TESS a Kunimoto vede projekt nazvaný Faint Star Search (Hledání slabých hvězd), který přispěl k mnoha nedávno přidaným TOI.) „Těším se, že v příštích letech uvidíme tisíce dalších!“

„Tyto planety jsou převážně superzemě a subneptunské planety, větší než Země, ale menší než Neptun, což znamená, že se jedná o směs kamenných a těkavých planet,“ uvedla v tiskovém prohlášení Jessie Christiansenová, členka týmu TESS a vedoucí vědeckého oddělení Archivu exoplanet NASA. „Je zde také několik planet velikosti Jupiteru a dokonce i super-Jupiter.“

16 hodinový rok, či planety obíhající do rytmu

Vzhledem k tomu, že sonda TESS stráví jeden měsíc pozorováním malých jasných hvězd v každém kousku oblohy, je nejvhodnější k objevování horkých planet v blízkosti jejich hvězd, protože tyto objekty mají tendenci obíhat nejrychleji. Dosavadní objevy mise zahrnují několik planet, u nichž rok trvá pouhých 16 pozemských hodin.

Mezi další dosavadní objevy sondy TESS patří soubor pěti planet obíhajících v rytmu, planeta, na které se mohou nacházet vodní mračna, a planety, které budou pravděpodobně pohlceny svými stárnoucími hvězdami.

„Díky datům z prvního roku prodloužené mise jsme objevili desítky dalších kandidátů na TOI nalezených během hlavní mise,“ uvedla Katharine Hesseová, manažerka TOI na MIT. „Jsem nadšená, kolik víceplanetárních systémů se nám podaří najít během zbytku prodloužené mise a v následujících letech s TESS.“

Nashtifanské větrné mlýny: Strážci větrů a odkaz minulosti

Někdy může být průvodcem historie i neúprosný vítr. Nashtifanské větrné mlýny, skryté na území iránského Khorásánu, pozorovaly staletí lidského úsilí. Možná i tisíciletí. Poznejte jejich jedinečné rysy a kulturní význam.