Pondělí, 22 července, 2024

Odvrácená strana Měsíce: Čínský objev, který otřásl vědeckým světem

Čínská mise Chang’e-4 se postarala o pořádný rozruch. Vědci díky ní odhalili, co všechno se skrývá na odvrácené straně Měsíce. A výsledky jsou fascinující.

Výzkumy ukazují, že Měsíc není tak pustý, jak jsme si mysleli. Pod povrchem se skrývají struktury, které mohou odhalit miliardy let starou geologickou historii. Na odvrácené straně Měsíce, kterou nikdy nespatříme z naší planety, totiž Číňané objevili podzemní struktury díky datům z roveru Chang’e-4. „Díky novým technologiím jsme schopni nahlédnout hluboko pod povrch Měsíce,“ uvedl vědec z týmu Chang’e-4 Zhang He.

Vulkanická minulost Měsíce

Jedním z nejzajímavějších objevů jsou důkazy o vulkanické činnosti na Měsíci. Podle vědců se na něm odehrály erupce, které vyvrhovaly lávu a tvořily rozsáhlé vrstvy bazaltu. „Objevili jsme několik vrstev, které svědčí o postupném slábnutí těchto erupcí v průběhu času,“ uvedl vědec Li Chunlai. Objev může podle něj přinést nové poznatky o vzniku a vývoji Měsíce.

Čína se svým výzkumem stala první zemí, která přivezla vzorky z odvrácené strany Měsíce zpátky na Zemi. Historický úspěch umožnil vědcům zanalyzovat materiály, které nikdy předtím lidé nezkoumali. „Vzorky nám poskytly jedinečný pohled na složení Měsíce a jeho geologickou historii,“ řekl jeden z členů týmu, profesor Wu Weiren.

Reakce vědecké komunity

Objev nových struktur a přivezení vzorků vyvolalo nadšení i údiv ve vědecké komunitě. „To, co Čína dokázala, je skutečně průlomové,“ tvrdí přední odborník na vesmírný výzkum Dr. Jonathan McDowell. Objevy Číny mohou změnit náš pohled na Měsíc a jeho historii, a dokonce i na naše místo ve vesmíru.

Co zjistíme o odvrácené straně Měsíce, může také mít dalekosáhlé důsledky pro budoucí mise na Měsíc a další vesmírná tělesa. Vědci už plánují další výzkumy, které by mohly odhalit ještě více tajemství ukrytých pod povrchem. „Tyto mise nám umožní lépe pochopit nejen Měsíc, ale i další planety a měsíce ve sluneční soustavě,“ uvedl vedoucí projektu Li Xianhua.

CNN, unilad.com, npr.org

John Lennon a jeho smrt: Co vedlo Marka Davida Chapmana k jeho činu?

Co vedlo samozvaného zbožného křesťana Marka Davida Chapmana k tomu, aby vypálil ze své zbraně a zabil člověka, kterého předtím v životě nepotkal? Chapman,...

Historické testy mužnosti: Brutální přechodové zkoušky plné bolesti, krve či nahoty

Stát se mužem v České republice znamená buď dovršení 18 let, ztrátu panictví nebo nástup do prvního zaměstnání. Snadné, že? V některých částech světa...

Frederic Chopin chtěl, aby z něj vyřízli srdce a uchovali ho. Nakonec ukázalo, jak zemřel

Srdce slavného skladatele zažilo po Chopinově smrti velké přesuny.

CIA vyvinula v 70. letech špionážní vážku na odposlouchávání Rusů

V sedmdesátých letech minulého století se úřad CIA pro výzkum a vývoj chopil nevídaného úkolu. Vyvinul drobné odposlouchávací zařízení v podobě vážky.

Rusové využívají k obraně Sevastopolu i delfíny

Delfíni, ti hraví mořští tvorové známí svou chytrostí, se čím dál častěji stávají rekruty ruského vojenského námořnictva. Hlídají momentálně především námořní základnu v Sevastopolu na Černém moři. Tento krok má za cíl odradit potápěče od přiblížení k základně.

Geny netopýrů mohou obsahovat klíč k léčbě covidu a rakoviny

Vědci se pokouší odhalit záhadný genom netopýrů, díky kterému jsou tito tvorové obdařeni neobyčejnou odolností vůči covidu i rakovině. Odborníci kvůli tomu studují netopýry už řadu let v naději, že se jim povede tajemnou netopýří imunitu přenést i na lidi.

Spojené Arabské Emiráty chtějí postavit podmořskou rychlodráhu do Indie

Třeskuté město Mumbai v Indii a přístavní perla Fujairah ve Spojených Arabských Emirátech (SAE) se propojí prostřednictvím podmořské rychlodráhy.

Neuvěřitelný příběh fenky Bobbie: Za milovanou rodinou ušla víc než 4 tisíce kilometrů

Když se v srpnu roku 1923 rodina Braizerových vydala na dovolenou k příbuzným do daleké Indiany, malý skotský ovčák Bobbie u toho neměl chybět. Byl to pes obyčejného vzhledu, ale s neobyčejným srdcem. Když se pak rodině ztratil, vyrazil na dlouhou, strastiplnou cestu, aby ji znovu našel. Nikdo přitom netušil, jak neobyčejný příběh tím tenhle pejsek začal psát.

Stručná historie loveckých psů: Pomáhají lidem už více než 20 tisíc let

Přátelství psů a lidí má dlouhou historii. A jedním z hlavních důvodů, proč se tohle kamarádství budovalo po dlouhá staletí, byl dozajista lov.

Při házení mincí ve skutečnosti nejsou šance 50 na 50, zjistili vědci

V otázce hodů mincí bylo vědecky prokázáno, že na spravedlivou šanci padesát na padesát se ve skutečnosti nedá spoléhat.