Čtvrtek, 13 června, 2024

Vědci prozkoumají dynamiku červí díry pomocí kvantového počítače

Kvantový experiment, který vědci vymysleli, umožňuje zkoumat dynamiku neboli chování určitého typu teoretické červí díry.

Vědci poprvé vytvořili kvantový experiment, který jim umožňuje zkoumat chování určitého typu teoretické červí díry. Namísto vytvoření skutečné červí díry, což je trhlina v prostoru a čase, umožňuje experiment vědcům zkoumat vztahy mezi teoretickými červími dírami a kvantovou fyzikou, která je předpovědí tzv. kvantové gravitace.

„Našli jsme kvantový systém, který vykazuje klíčové vlastnosti gravitační červí díry, a přitom je dostatečně malý na to, aby se dal realizovat na dnešním kvantovém hardwaru,“ řekla Maria Spiropulu z Caltechu. „Tato práce představuje krok k rozsáhlejšímu programu testování kvantové gravitační fyziky pomocí kvantového počítače. Nenahrazuje přímé sondy kvantové gravitace stejným způsobem jako jiné plánované experimenty, které by mohly v budoucnu zkoumat kvantové gravitační efekty pomocí kvantového snímání, ale nabízí výkonné testovací prostředí pro procvičení myšlenek kvantové gravitace.“

Experiment s červí dírou podpořil holografický princip

Skupina vedená vědců Marií Spiropulu z Kalifornského technologického institutu využila kvantový počítač společnosti Google, známý jako Sycamore, umístěný v Google Quantum AI v kalifornské Santa Barbaře, k praktickému využití unikátního „protokolu teleportace červí dírou“. Spiropulu a její tým porazili konkurenční tým fyziků, který chtěl pomocí kvantových počítačů IBM a Quantinuum provést teleportaci červí dírou pomocí tohoto svého druhu prvního „kvantového gravitačního experimentu na čipu“.

Spiropulu přiznala, že byla otřesená, když pozorovala klíčovou signaturu ukazující, že qubity cestují červí dírou. Experiment lze považovat za podporu holografického principu, široké teorie o tom, jak do sebe zapadají dva základní kameny fundamentální fyziky, obecná teorie relativity a kvantová mechanika.

Co jsou červí díry a kdo je objevil?

Červí díry jsou průchody časoprostorem, které spojují dvě vzdálená místa. Ačkoli nebyly experimentálně pozorovány, vědci o jejich existenci a vlastnostech teoretizují již téměř sto let. V souladu s Einsteinovou obecnou teorií relativity, která charakterizuje gravitaci jako zakřivení prostoročasu, popsali Nathan Rosen a Albert Einstein v roce 1935 červí díry jako tunely procházející tkaninou prostoročasu. Vědci nazývají červí díry Einstein-Rosenovy mosty podle dvou fyziků, kteří je poprvé citovali, ale samotný termín „červí díra“ vymyslel fyzik John Wheeler v 50. letech 20. století.

sciencedaily.com, caltech.edu, quantummagazine.com

Neuvěřitelný příběh fenky Bobbie: Za milovanou rodinou ušla víc než 4 tisíce kilometrů

Když se v srpnu roku 1923 rodina Braizerových vydala na dovolenou k příbuzným do daleké Indiany, malý skotský ovčák Bobbie u toho neměl chybět. Byl to pes obyčejného vzhledu, ale s neobyčejným srdcem. Když se pak rodině ztratil, vyrazil na dlouhou, strastiplnou cestu, aby ji znovu našel. Nikdo přitom netušil, jak neobyčejný příběh tím tenhle pejsek začal psát.

Stručná historie loveckých psů: Pomáhají lidem už více než 20 tisíc let

Přátelství psů a lidí má dlouhou historii. A jedním z hlavních důvodů, proč se tohle kamarádství budovalo po dlouhá staletí, byl dozajista lov.

Při házení mincí ve skutečnosti nejsou šance 50 na 50, zjistili vědci

V otázce hodů mincí bylo vědecky prokázáno, že na spravedlivou šanci padesát na padesát se ve skutečnosti nedá spoléhat.

David Beckham přiznal posedlost uklízením.Má díky tomu dokonalý šatník

V nové dokumentární minisérii "Beckham", která je k vidění na Netflixu, se fotbalová legenda David Beckham otevřeně svěřuje o svém životě s obsedantně-kompulzivní poruchou. A ukázal fanouškům svůj dokonalý šatník.

Protikuřácký zákon v Singapuru už zabránil 20 tisícům mrtvých

V zájmu veřejného zdraví se otevírá cesta k světu bez tabáku. Dvě země, Bhútán a Singapur, se staly průkopníky této cesty díky svým drakonickým krokům v rámci protikuřácké legislativy. A Singapur už tvrdí, že díky zákazům kouření zabránil smrti téměř 20 tisíc lidí.

Slet z nebe: Smrtelně nebezpečný rychlostní pád jako zdroj vzrušení a zábavy

Nesmírně odvážný sport zvaný speed skydiving, z něhož se člověku zrychluje tep, vyžaduje, aby se jeho příznivci vrhli z letadla a usilovali dosáhnout co nejvyšší a stálou terminální rychlost.

Britská firma vyvíjí umělý alkohol, který by neměl negativní účinky toho opravdového

Londýnská firma GABA Labs pracuje na vývoji syntetického alkoholu nazvaného 'Alcarelle', který prý poskytne blahodárné účinky alkoholu bez kocoviny, ztráty rovnováhy nebo jiných nepříjemných projevů po pití.

Adrian Carton de Wiart: Voják, o kterém se říkalo, že ho nejde zabít

Při pohledu na válku by člověk řekl, že neponechá člověka beze změny. U kapitána Adriana Carton de Wiarta, muže, jenž se účastnil tří významných válek, zanechala válka nesmazatelnou stopu. Postřelili ho do obličeje, hlavy, břicha, kotníku, nohy, boku a ucha. Kvůli zraněním přišel o zrak na jednom oku a o levou ruku.