Pondělí, 15 dubna, 2024

Genová terapie může omezit poškození srdce při infarktu

Pacienti s nemocným srdcem by se díky novému způsobu léčby měli dočkat delšího života.

Průkopnická genová terapie může podle vědců v budoucnu ušetřit pacienty s infarktem od nevratného a život zkracujícího poškození srdce.

Vědci ze skotské Edinburské univerzity tvrdí, že identifikovali geny, které se „zapínají“ po infarktu. Tyto geny spouštějí okamžitou a budoucí buněčnou smrt – a v konečném důsledku vedou ke vzniku nevyléčitelného srdečního selhání. Tým však tvrdí, že tento průlomový objev otevírá cestu k cílené léčbě, která by tyto geny „vypnula“.

Odborníci tvrdí, že problematické geny odhalili porovnáním vzorků tkáně z vyřazených srdcí pacientů, kteří nedávno prodělali infarkt a byli transplantováni, se vzorky zdravých jedinců.

Genové terapie by mohly bránit infarktu

„Můžeme v podstatě zmapovat genovou expresi infarktu lidského pacienta, což dosud nebylo možné. Chceme najít léčebné postupy, které by bylo možné u pacientům aplikovat v raném stadiu onemocnění srdce. Mohli bychom tak zabránit vzniku srdečního selhání,“ říká Dr. Mairi Brittanová, která stojí v čele výzkumu.

Potenciální léčba genovou terapií by mohla zahrnovat změnu buněk a jejich opětovné zavedení do těla. Nebo by se mohla zaměřit na stimulaci těch genů, které pomáhají buňkám v cévách a srdci, aby se samy opravily. Studiem genových cílů mohou totiž vědci identifikovat geny, které se po infarktu zapínají. Tyto zapnuté geny by mohly být předstupněm poškození, která vedou k dlouhodobým následkům. A jsou dobrým cílem pro léčbu, která těmto následkům zabrání.

Začne se díky vědě srdce člověka samo opravovat?

Dr. Brittanová se domnívá, že genové terapie by mohly být aplikovány už brzy po infarktu, což by vedlo ke zlepšení zdravotních výsledků u pacientů.

„Několik jiných druhů, jako například zebřičky, dokáže opravit vlastní srdeční sval. My bychom to chtěli zopakovat u lidí,“ vysvětluje Brittanová. „Chceme se zaměřit na geny a podpořit jejich úspěšnější opravy, které by následně zachránily poškozené oblasti srdečního svalu.“

V České republice kvůli nemocem srdce skončí v nemocnici ročně asi 285 000 lidí.

biospace.com, ed.ac.uk, Daily Mail, Hradecká drbna

Nashtifanské větrné mlýny: Strážci větrů a odkaz minulosti

Někdy může být průvodcem historie i neúprosný vítr. Nashtifanské větrné mlýny, skryté na území iránského Khorásánu, pozorovaly staletí lidského úsilí. Možná i tisíciletí. Poznejte jejich jedinečné rysy a kulturní význam.