Mouchy dokážou detekovat použití chemických zbraní. Informace nosí v játrech

Mouchy by mohly pomoct při získávání důkazů o použití chemických zbraní, protože v sobě ukládají informace o prostředí, kterým létají.

Mouchy by mohly pomoct při získávání důkazů o použití chemických zbraní – stejně jako jiných nebezpečných látek – v oblastech, které jsou pro lidské vyšetřovatele příliš nebezpečné nebo vzdálené, uvádí studie zveřejněná v časopise Environmental Sciences and Technology.

Vědci z Přírodovědecké fakulty Indiana University-Purdue University Indianapolis (IUPUI) přišli na to, že některý hmyz funguje podobně jako chemické senzory. Konkrétně bzučivky zelené (to jsou ty malé, zelené mouchy, co bzučí velmi hlasitě) doslova „ochutnávají“ prostředí, jímž prolétají. Tyto chemické vzorky pak uchovávají ve svých střevech až dva týdny. Mohly by tak pomoct v pátrání po použití chemických zbraní.

Mouchy ochutnávají prostředí, kterým létají

„Mouchy jsou všudypřítomné a velmi dobře umí odebírat vzorky z prostředí kolem nás,“ řekla Christine Picardová, docentka biologie a ředitelka programu forenzních a vyšetřovacích věd na Přírodovědecké fakultě IUPUI. „Prolétnou prostředím, ochutnají ho a tyto informace si uloží do svých útrob. Pomocí řady experimentů jsme zjistili, jak různé faktory prostředí ovlivní jejich detekci simulantů chemických zbraní.“

Chemické zbraně byly navzdory všeobecným zákazům nasazeny v nedávných konfliktech, například v syrské občanské válce, a někteří odborníci se aktuálně obávají, že by je Rusové mohli v blízké době použít i ve válce na Ukrajině. Studie IUPUI ukazuje, že mouchy bzučivky by mohly v podobném případě posloužit jako bezpečná alternativa případného zkoumání, jestli opravdu došlo k použití těchto zbraní. Stejně tak ale mohou pomoct při detekci dalších chemických látek v životním prostředí.

Další úkol? Detekce molekul z necitlivé munice

„Podařilo se nám v nich detekovat simulanty bojových chemických látek a také některé z látek, na které se chemické látky rozkládají, jakmile se dostanou do prostředí. Pokud by moucha narazila na vodní zdroj, ve kterém by se chemická látka hydrolyzovala, našli bychom ji v ní,“ vysvětlil autor studie Nick Manicke.

Tým nyní využije své poznatky k další dvouleté studii zaměřené na detekci molekul z takzvané „necitlivé munice“. Tak se odborně nazývá nový typ výbušnin, u nichž je menší pravděpodobnost náhodné detonace. To však také znamená, že do životního prostředí ukládají více chemických zbytků.