Úterý, 23 července, 2024

Naděje pro plešaté chlapy: Vědci dokázali oživit neaktivní vlasové folikuly

Malý „biospínač“ umí zařídit, že se vlasové folikuly znovu aktivují a začnou se vyvíjet.

Možná stačí změnit jen jednu molekulu, aby se z řídnoucích lánů vašich vlasů zase stala dokonalá zahoustlá hříva! Podle vědců z Kalifornské univerzity v Irvine je totiž molekula SCUBE3 „silným aktivátorem růstu vlasů“. Vědci věří, že by mohla způsobit revoluci v léčbě plešatosti.

SCUBE3 během laboratorních testů stimuloval růst vlasů u myší, kterým byly transplantovány lidské vlasy, a také u neaktivních myších folikulů. Podle Dr. Maxima Plikuse z Kalifornské univerzity je to zásadní, protože většina plešatých lidí si stále uchovává vlasové folikuly s podmínkami potřebnými pro růst nových vlasů.

V základu folikulů se nacházejí kmenové buňky, které pomáhají vytvářet vlasy. U osob, které přišly o svou kštici nebo jim vlasy řídnou, však některé nebo všechny tyto buňky nefungují.

Myším rostly lidské vlasy již po měsíci

Podle Plikuse se musí aktivovat folikulární kmenové buňky, aby vlasy mohly růst. Většina lidí, kteří trpí vypadáváním vlasů, se domnívá, že jejich vlasové folikuly jsou pryč, ale ve skutečnosti jsou pouze neaktivní, protože nedostávají signální molekuly.

Vědci tvrdí, že právě zde přichází na řadu SCUBE3. Ta dává pokyn kmenovým buňkám, aby se dělily a vytvářely vlasy. Ve studiích na myších začaly transplantované lidské folikuly vytvářet vlasy již po jednom měsíci.

Na rozdíl od stávajících terapií vypadávání vlasů, které vyžadují každodenní užívání pilulek nebo pleťových vod, jim nové vlasy rostly i bez nutnosti dalšího podávání SCUBE3.

Přichází klinická studie na zvířatech

Bylo zjištěno, že SCUBE3 je vysoce účinný při reaktivaci spících lidských vlasových folikulů. Pokud bude terapie účinná i u lidí, bude podle Plikuse stačit, když se bude SCUBE3 podávat dvakrát až třikrát ročně, aby se její účinky udržely. Plikus tvrdí, že SCUBE3 může být schopen obnovit růst vlasů u lidí, kteří o ně přišli v důsledku autoimunitního onemocnění, tzv. alopecie.

Aby vědci prokázali, že SCUBE3 dokáže podpořit růst vlasů, aniž by měl negativní vedlejší účinky, očekávají, že brzy zahájí první fázi klinické studie s využitím rozsáhlých testů bezpečnosti na zvířatech. „Věříme, že šance jsou docela dobré, protože se jedná o přirozeně se vyskytující molekulu,“ říká Plikus.

Today.com, sciencedaily.com, news.uci.edu

Abraham Lincoln: Největší hvězda wrestlingu své doby. Věděli jste, čím se v mládí živil nejslavnější prezident USA?

Při pohledu na známou podobiznu důstojného muže s plnovousem by málokoho napadlo, že se před započetím politické kariéry se živil jako profesionální zápasník. A...

John Lennon a jeho smrt: Co vedlo Marka Davida Chapmana k jeho činu?

Co vedlo samozvaného zbožného křesťana Marka Davida Chapmana k tomu, aby vypálil ze své zbraně a zabil člověka, kterého předtím v životě nepotkal? Chapman,...

Historické testy mužnosti: Brutální přechodové zkoušky plné bolesti, krve či nahoty

Stát se mužem v České republice znamená buď dovršení 18 let, ztrátu panictví nebo nástup do prvního zaměstnání. Snadné, že? V některých částech světa...

Frederic Chopin chtěl, aby z něj vyřízli srdce a uchovali ho. Nakonec ukázalo, jak zemřel

Srdce slavného skladatele zažilo po Chopinově smrti velké přesuny.

CIA vyvinula v 70. letech špionážní vážku na odposlouchávání Rusů

V sedmdesátých letech minulého století se úřad CIA pro výzkum a vývoj chopil nevídaného úkolu. Vyvinul drobné odposlouchávací zařízení v podobě vážky.

Rusové využívají k obraně Sevastopolu i delfíny

Delfíni, ti hraví mořští tvorové známí svou chytrostí, se čím dál častěji stávají rekruty ruského vojenského námořnictva. Hlídají momentálně především námořní základnu v Sevastopolu na Černém moři. Tento krok má za cíl odradit potápěče od přiblížení k základně.

Geny netopýrů mohou obsahovat klíč k léčbě covidu a rakoviny

Vědci se pokouší odhalit záhadný genom netopýrů, díky kterému jsou tito tvorové obdařeni neobyčejnou odolností vůči covidu i rakovině. Odborníci kvůli tomu studují netopýry už řadu let v naději, že se jim povede tajemnou netopýří imunitu přenést i na lidi.

Spojené Arabské Emiráty chtějí postavit podmořskou rychlodráhu do Indie

Třeskuté město Mumbai v Indii a přístavní perla Fujairah ve Spojených Arabských Emirátech (SAE) se propojí prostřednictvím podmořské rychlodráhy.

Neuvěřitelný příběh fenky Bobbie: Za milovanou rodinou ušla víc než 4 tisíce kilometrů

Když se v srpnu roku 1923 rodina Braizerových vydala na dovolenou k příbuzným do daleké Indiany, malý skotský ovčák Bobbie u toho neměl chybět. Byl to pes obyčejného vzhledu, ale s neobyčejným srdcem. Když se pak rodině ztratil, vyrazil na dlouhou, strastiplnou cestu, aby ji znovu našel. Nikdo přitom netušil, jak neobyčejný příběh tím tenhle pejsek začal psát.

Stručná historie loveckých psů: Pomáhají lidem už více než 20 tisíc let

Přátelství psů a lidí má dlouhou historii. A jedním z hlavních důvodů, proč se tohle kamarádství budovalo po dlouhá staletí, byl dozajista lov.