Čtvrtek, 13 června, 2024

Vědci stvořili myš se dvěma otci, matka nebyla potřeba

Vědci vytvořili myší mláďata pomocí vajíček vyrobených z myších samčích buněk. Revoluční reprodukční metoda může v budoucnu otevřít nové cesty k léčbě problémů s plodností u lidí.

Vědci z univerzity v Ósace a univerzity v Kjúšú v Japonsku oznámili narození myších mláďat pomocí vajíček vyrobených z myších samčích buněk. Převratný objev okamžitě vyvolal rozruch ve vědecké komunitě.

Vedoucí převratného výzkumu, biolog Katsuhiko Hayashi, vysvětlil, jak se podařilo vytvořit vajíčka z myších samčích buněk. Savčí vaječné buňky jsou vždy samičí, se dvěma kopiemi chromozomu X. Samčí myší buňky použité v experimentu však měly jeden chromozom X a jeden Y. Tým začal přeměnou buněk na pluripotentní kmenové buňky. Ty se mohou diferencovat na různé typy buněk, včetně vajíček. Buňky vědci pěstovali na Petriho miskách, dokud některé z nich samovolně neztratily chromozom Y a nezůstala jim pouze jedna kopie chromozomu X.

Ze 630 pokusů se narodilo 7 mláďat

Pak odborníci z Ósaky použili lék zvaný reversin a fluorescenční protein, aby duplikovali zbývající chromozom X, čímž vznikly buňky se dvěma kopiemi chromozomu X, a staly se tak ženskými. Tyto buňky pak vědci oplodnili spermatem jiného samce a implantovali do myší samice. Po 630 pokusech se narodilo sedm myších mláďat. Všechna se těší dobrému zdraví a vyrostla v plodné dospělé jedince.

Přestože úspěšnost pokusu byla pouze jednoprocentní, důsledky objevu jsou obrovské. Vědci se domnívají, že výsledky nakonec v budoucnu povedou k využití této technologie u lidí. To by mužským párům umožnilo mít biologické děti bez potřeby dárkyně vajíček. Kromě toho by také revoluční reprodukční úspěch mohl poskytnout naději na přežití mnoha ohrožených savců.

Mužské páry si na vlastní děti ještě počkají

„Mohlo by to dokonce poskytnout vzor, který by umožnil více lidem, včetně mužských párů stejného pohlaví, mít biologické děti a zároveň obejít etické a právní problémy spojené s dárcovskými vajíčky,“ potvrzují výzkumníci.

Katsuhiko Hayashi upozorňuje, že výzkum je teprve v ranné fázi a mezi myšmi a lidmi existují značné rozdíly. Proto si na podobné výsledky u lidí budeme muset ještě pár let počkat.

Fenomenální vědecký úspěch přesto představuje novou hranici v oblasti léčby neplodnosti. A nelze než s napětím očekávat další vývoj. Jaká budoucnost čeká reprodukční medicínu, totiž ukáže už poměrně blízká budoucnost.

nature.com, theguardian.com, forbes.com

Neuvěřitelný příběh fenky Bobbie: Za milovanou rodinou ušla víc než 4 tisíce kilometrů

Když se v srpnu roku 1923 rodina Braizerových vydala na dovolenou k příbuzným do daleké Indiany, malý skotský ovčák Bobbie u toho neměl chybět. Byl to pes obyčejného vzhledu, ale s neobyčejným srdcem. Když se pak rodině ztratil, vyrazil na dlouhou, strastiplnou cestu, aby ji znovu našel. Nikdo přitom netušil, jak neobyčejný příběh tím tenhle pejsek začal psát.

Stručná historie loveckých psů: Pomáhají lidem už více než 20 tisíc let

Přátelství psů a lidí má dlouhou historii. A jedním z hlavních důvodů, proč se tohle kamarádství budovalo po dlouhá staletí, byl dozajista lov.

Při házení mincí ve skutečnosti nejsou šance 50 na 50, zjistili vědci

V otázce hodů mincí bylo vědecky prokázáno, že na spravedlivou šanci padesát na padesát se ve skutečnosti nedá spoléhat.

David Beckham přiznal posedlost uklízením.Má díky tomu dokonalý šatník

V nové dokumentární minisérii "Beckham", která je k vidění na Netflixu, se fotbalová legenda David Beckham otevřeně svěřuje o svém životě s obsedantně-kompulzivní poruchou. A ukázal fanouškům svůj dokonalý šatník.

Protikuřácký zákon v Singapuru už zabránil 20 tisícům mrtvých

V zájmu veřejného zdraví se otevírá cesta k světu bez tabáku. Dvě země, Bhútán a Singapur, se staly průkopníky této cesty díky svým drakonickým krokům v rámci protikuřácké legislativy. A Singapur už tvrdí, že díky zákazům kouření zabránil smrti téměř 20 tisíc lidí.

Slet z nebe: Smrtelně nebezpečný rychlostní pád jako zdroj vzrušení a zábavy

Nesmírně odvážný sport zvaný speed skydiving, z něhož se člověku zrychluje tep, vyžaduje, aby se jeho příznivci vrhli z letadla a usilovali dosáhnout co nejvyšší a stálou terminální rychlost.

Britská firma vyvíjí umělý alkohol, který by neměl negativní účinky toho opravdového

Londýnská firma GABA Labs pracuje na vývoji syntetického alkoholu nazvaného 'Alcarelle', který prý poskytne blahodárné účinky alkoholu bez kocoviny, ztráty rovnováhy nebo jiných nepříjemných projevů po pití.

Adrian Carton de Wiart: Voják, o kterém se říkalo, že ho nejde zabít

Při pohledu na válku by člověk řekl, že neponechá člověka beze změny. U kapitána Adriana Carton de Wiarta, muže, jenž se účastnil tří významných válek, zanechala válka nesmazatelnou stopu. Postřelili ho do obličeje, hlavy, břicha, kotníku, nohy, boku a ucha. Kvůli zraněním přišel o zrak na jednom oku a o levou ruku.