Muži stárnou rychleji než ženy, ukázal výzkum

Nedávná studie ukázala, že v době, kdy muži dosáhnou padesátky, je jejich tělo fyziologicky zhruba o čtyři roky starší než tělo stejně starých žen.

Podle studie z Finska jsou muži fyziologicky starší než ženy a pozorovatelný rozdíl mezi pohlavími je částečně, ale ne zcela, vysvětlován častějším kouřením a větší tělesnou velikostí mužů. Ve Finsku se ženy obvykle dožívají o pět let více než muži.

V 70. letech 20. století, kdy měly ženy oproti mužům téměř desetiletý náskok v délce života, byl rozdíl mezi pohlavími největší. V posledních letech se však tento rozdíl rychle zmenšuje. Podle nedávno zveřejněné studie se biologický proces stárnutí u obou pohlaví liší.

V pokročilém věku se rozdíl zvětšuje

Studie se zabývala potenciálními biologickými rozdíly ve stárnutí mezi muži a ženami a také tím, zda za případné rozdíly mohou faktory související se životním stylem. Zkoumaly se i rozdíly mezi mladými a staršími dospělými.

Jako ukazatele biologického stárnutí použili finští výzkumníci řadu epigenetických hodin. Epigenetické hodiny umožňují studovat faktory, které ovlivňují délku života ještě za života zkoumané osoby. K odhadu biologického věku v letech využívají hladiny metylace DNA zjištěné ze vzorku krve.

„Zjistili jsme, že muži jsou biologicky starší než ženy stejného chronologického věku a rozdíl je výrazně větší u starších účastníků,“ říká Anna Kankaanpääová, doktorandka z Výzkumného centra gerontologie a Fakulty sportu a zdravotních věd.

Ženám stárnutí usnadňuje estrogen

Rozdíl ve stárnutí mezi pohlavími starších dvojčat, ale ne mezi dvojčaty mladých dospělých, vysvětlují autoři studie tím, že muži častěji kouří. Kromě toho lze malou část rozdílu mezi pohlavími v obou věkových skupinách přičíst větším tělesným rozměrům mužů.

„Pozorovali jsme pohlavní rozdíl v tempu stárnutí, který nelze vysvětlit faktory souvisejícími se životním stylem,“ říká Kankaanpääová.

„V naší studii jsme také použili poměrně vzácný design studie a porovnávali jsme tempo stárnutí u dvojčat opačného pohlaví. Podobný rozdíl byl pozorován i u těchto párů dvojčat. Mužský sourozenec byl přibližně o rok biologicky starší než jeho ženské dvojče. Tyto dvojice vyrůstaly ve stejném prostředí a sdílely polovinu genů. Rozdíl lze vysvětlit například pohlavními rozdíly v genetických faktorech a příznivými účinky ženského pohlavního hormonu estrogenu na zdraví,“ uzavřela Kankaanpääová.

jyu.fi, news-medical.net, labonline.com.au