Smrt se skrývá v očích: Jednoduchý oční test umí podle studie odhadnout délku života

Podle vědců lze jednoduchým očním vyšetřením nahlédnout do budoucnosti a odhadnout, jak dlouhý ještě bude váš život.

Mezinárodní výzkumný tým tvrdí, že biologické stáří sítnice – tenké membrány za oční bulvou obsahující miliony buněk citlivých na světlo – zřejmě souvisí s rizikem úmrtí v příštích deseti letech. Díky tomu by se dala odhadovat délka života. A stačí k tomu použít oční test.

V rámci studie bylo téměř 47 000 dospělých ve věku 40 až 69 let podrobeno skenování zadní plochy očí. Výzkumníci využili počítačový systém umělé inteligence k analýze stavu drobných cév v jejich sítnici. Tento nástroj jim pomohl určit, zda jsou účastníci z biologického hlediska „rychle stárnoucí“, a účastníci byli sledováni po dobu 11 let.

Oko ukazuje výskyt vážných chorob

V rámci studie UK Biobank byl každé osobě naskenován oční fundus – zadní plocha oka. Mezinárodní tým porovnával „biologický věk“ sítnice každého člověka s jeho chronologickým věkem – u mnoha účastníků byl zjištěn „věkový rozdíl sítnice“.

Vědci vysvětlují, že jedinci, kteří zpočátku vykazovali „sítnicový věk“ vyšší než jejich chronologický věk, vykazovali roční nárůst rizika úmrtí z jakékoliv příčiny o 2 % a o 3 % u specifických příčin, jako jsou srdeční choroby, demence nebo rakovina.

Tým také uvádí, že jejich odhady očekávané délky života měly celkovou přesnost na 3,5 roku.

Sítnice je jako okno neurologických nemocí

Podle odborníků by tento objev mohl vést k jednoduchému rutinnímu screeningu život ohrožujících stavů. „Sítnice nabízí jedinečné, dostupné „okno“ pro hodnocení základních patologických procesů systémových cévních a neurologických onemocnění,“ vysvětluje spoluautor studie Dr. Mingguang He z Centra pro oční výzkum v Austrálii.

Dodává, že mikrovaskulatura sítnice se zdá být obzvláště citlivá na „kumulativní poškození způsobená stárnutím, která zvyšují hladinu poškození sítnice, ukazují zvýšené riziko úmrtí.“

„Významná souvislost mezi věkovým rozdílem sítnice a úmrtností na nekardiovaskulární/nenádorová onemocnění spolu s rostoucím počtem důkazů o spojení mezi okem a mozkem může podporovat názor, že sítnice je „oknem“ neurologických onemocnění,“ uzavírají autoři.