Úterý, 23 července, 2024

„Zázračný“ gel vyléčil ochrnutí u myší za několik týdnů

Zázračný gel, co vyléčí ochrnutí, vyvinuli vědci z Northwest University. Nyní chtějí požádat o možnost testovat nový lék na lidech.

Vědci v nové převratné studii tvrdí, že jediná injekce nového terapeutického gelu napravila poškození tkáně po těžkých poraněních míchy a zvrátila ochrnutí za pouhé čtyři týdny.

Vědci z Northwestern University vyvinuli lék obsahující takzvané „tančící molekuly“. Tvrdí, že léčba přinesla dramatické výsledky při laboratorních testech provedených na myších. Tým lékařů proto plánuje předložit americkému úřadu FDA žádost o testy na lidech.

„Cílem našeho výzkumu bylo vyvinout léčbu, kterou by bylo možné aplikovat na kliniku a která by zabránila ochrnutí jedinců po těžkém úrazu nebo nemoci,“ vysvětluje vedoucí studie Samuel Stupp.

Ochrnuté myši znovu chodily

Vědci uvádějí, že biologicky rozložitelný materiál vstříkli do tkání obklopujících přerušenou míchu hlodavců, kterou poškodili řezem o 24 hodin dříve – aby se napodobilo typické zpoždění léčby.

Ve studii se píše, že gel obklopil míchu a jeho nanovlákenné molekuly se spojily s tělesnými neurony, které jsou přirozeně v neustálém pohybu. To při léčbě podpořilo opětovný růst poškozených neuronů a redukci zjizvené tkáně, navíc gel podpořil reformulaci myelinu – něčeho jako izolace, která obklopuje nervové buňky a pomáhá přenášet elektrické signály.

V průběhu léčby se podle vědců také vytvořily funkční krevní cévy, které dodávaly živiny do místa a napomáhaly obnově motorických funkcí. Výsledkem pokusu bylo, že se ochrnutým myším po čtyřech týdnech vrátila schopnost chodit.

Vznikne nová generace léků?

Podle vědců je každé z drobných vláken gelu asi 10 000krát užší než lidský vlas a je tvořeno stovkami tisíc peptidů – krátkých řetězců aminokyselin. Vedoucí projektu Supp věří, že jeho objev „supramolekulárního léku“ může nastartovat novou generaci léků.

Samuel Stupp je profesorem správní rady pro vědu o materiálech a inženýrství, chemii, lékařství a biomedicínské inženýrství na Northwesternské univerzitě, kde je zakladatelem a ředitelem institutu Simpson Querrey Institute for BioNanotechnology (SQI) a jeho přidruženého výzkumného centra Center for Regenerative Nanomedicine.

Působí na McCormick School of Engineering, Weinberg College of Arts and Sciences a Feinberg School of Medicine.

scitechdaily.com, bussinessinsider.com

Abraham Lincoln: Největší hvězda wrestlingu své doby. Věděli jste, čím se v mládí živil nejslavnější prezident USA?

Při pohledu na známou podobiznu důstojného muže s plnovousem by málokoho napadlo, že se před započetím politické kariéry se živil jako profesionální zápasník. A...

John Lennon a jeho smrt: Co vedlo Marka Davida Chapmana k jeho činu?

Co vedlo samozvaného zbožného křesťana Marka Davida Chapmana k tomu, aby vypálil ze své zbraně a zabil člověka, kterého předtím v životě nepotkal? Chapman,...

Historické testy mužnosti: Brutální přechodové zkoušky plné bolesti, krve či nahoty

Stát se mužem v České republice znamená buď dovršení 18 let, ztrátu panictví nebo nástup do prvního zaměstnání. Snadné, že? V některých částech světa...

Frederic Chopin chtěl, aby z něj vyřízli srdce a uchovali ho. Nakonec ukázalo, jak zemřel

Srdce slavného skladatele zažilo po Chopinově smrti velké přesuny.

CIA vyvinula v 70. letech špionážní vážku na odposlouchávání Rusů

V sedmdesátých letech minulého století se úřad CIA pro výzkum a vývoj chopil nevídaného úkolu. Vyvinul drobné odposlouchávací zařízení v podobě vážky.

Rusové využívají k obraně Sevastopolu i delfíny

Delfíni, ti hraví mořští tvorové známí svou chytrostí, se čím dál častěji stávají rekruty ruského vojenského námořnictva. Hlídají momentálně především námořní základnu v Sevastopolu na Černém moři. Tento krok má za cíl odradit potápěče od přiblížení k základně.

Geny netopýrů mohou obsahovat klíč k léčbě covidu a rakoviny

Vědci se pokouší odhalit záhadný genom netopýrů, díky kterému jsou tito tvorové obdařeni neobyčejnou odolností vůči covidu i rakovině. Odborníci kvůli tomu studují netopýry už řadu let v naději, že se jim povede tajemnou netopýří imunitu přenést i na lidi.

Spojené Arabské Emiráty chtějí postavit podmořskou rychlodráhu do Indie

Třeskuté město Mumbai v Indii a přístavní perla Fujairah ve Spojených Arabských Emirátech (SAE) se propojí prostřednictvím podmořské rychlodráhy.

Neuvěřitelný příběh fenky Bobbie: Za milovanou rodinou ušla víc než 4 tisíce kilometrů

Když se v srpnu roku 1923 rodina Braizerových vydala na dovolenou k příbuzným do daleké Indiany, malý skotský ovčák Bobbie u toho neměl chybět. Byl to pes obyčejného vzhledu, ale s neobyčejným srdcem. Když se pak rodině ztratil, vyrazil na dlouhou, strastiplnou cestu, aby ji znovu našel. Nikdo přitom netušil, jak neobyčejný příběh tím tenhle pejsek začal psát.

Stručná historie loveckých psů: Pomáhají lidem už více než 20 tisíc let

Přátelství psů a lidí má dlouhou historii. A jedním z hlavních důvodů, proč se tohle kamarádství budovalo po dlouhá staletí, byl dozajista lov.