„Zázračný“ gel vyléčil ochrnutí u myší za několik týdnů

Zázračný gel, co vyléčí ochrnutí, vyvinuli vědci z Northwest University. Nyní chtějí požádat o možnost testovat nový lék na lidech.

Vědci v nové převratné studii tvrdí, že jediná injekce nového terapeutického gelu napravila poškození tkáně po těžkých poraněních míchy a zvrátila ochrnutí za pouhé čtyři týdny.

Vědci z Northwestern University vyvinuli lék obsahující takzvané „tančící molekuly“. Tvrdí, že léčba přinesla dramatické výsledky při laboratorních testech provedených na myších. Tým lékařů proto plánuje předložit americkému úřadu FDA žádost o testy na lidech.

„Cílem našeho výzkumu bylo vyvinout léčbu, kterou by bylo možné aplikovat na kliniku a která by zabránila ochrnutí jedinců po těžkém úrazu nebo nemoci,“ vysvětluje vedoucí studie Samuel Stupp.

Ochrnuté myši znovu chodily

Vědci uvádějí, že biologicky rozložitelný materiál vstříkli do tkání obklopujících přerušenou míchu hlodavců, kterou poškodili řezem o 24 hodin dříve – aby se napodobilo typické zpoždění léčby.

Ve studii se píše, že gel obklopil míchu a jeho nanovlákenné molekuly se spojily s tělesnými neurony, které jsou přirozeně v neustálém pohybu. To při léčbě podpořilo opětovný růst poškozených neuronů a redukci zjizvené tkáně, navíc gel podpořil reformulaci myelinu – něčeho jako izolace, která obklopuje nervové buňky a pomáhá přenášet elektrické signály.

V průběhu léčby se podle vědců také vytvořily funkční krevní cévy, které dodávaly živiny do místa a napomáhaly obnově motorických funkcí. Výsledkem pokusu bylo, že se ochrnutým myším po čtyřech týdnech vrátila schopnost chodit.

Vznikne nová generace léků?

Podle vědců je každé z drobných vláken gelu asi 10 000krát užší než lidský vlas a je tvořeno stovkami tisíc peptidů – krátkých řetězců aminokyselin. Vedoucí projektu Supp věří, že jeho objev „supramolekulárního léku“ může nastartovat novou generaci léků.

Samuel Stupp je profesorem správní rady pro vědu o materiálech a inženýrství, chemii, lékařství a biomedicínské inženýrství na Northwesternské univerzitě, kde je zakladatelem a ředitelem institutu Simpson Querrey Institute for BioNanotechnology (SQI) a jeho přidruženého výzkumného centra Center for Regenerative Nanomedicine.

Působí na McCormick School of Engineering, Weinberg College of Arts and Sciences a Feinberg School of Medicine.

scitechdaily.com, bussinessinsider.com