Pondělí, 15 dubna, 2024

Planeta Neptun nečekaně chladne. Vědci neumí vysvětlit, proč to tak je

Vědci, kteří zkoumali celých 17 let teplotu atmosféry planety Neptun, objevili překvapivou věc. Nejvzdálenější planeta naší sluneční soustavy se místo oteplování ochlazuje, ukázala nová studie.

Neptun obíhá 30krát dále od Slunce než Země, takže jeden rok na téhle planetě trvá 165 pozemských let. Také roční období tohoto ledového obra trvají mnohem déle než na Zemi – každé z nich trvá více než 40 pozemských let.

Od roku 2005 se na jižní polokouli Neptunu datuje léto. Mezinárodní tým astronomů, kteří chtěli zjistit, jak se mění teplota na Neptunu po jižním letním slunovratu, sledoval pomocí pozemních teleskopů infračervené světlo vyzařované vrstvou neptunské atmosféry zvanou stratosféra.

Na pořízení téměř stovky tepelných infračervených snímků Neptunu se podílelo více než šest zařízení, včetně Velkého teleskopu Evropské jižní observatoře (ESO VLT), Spitzerova vesmírného teleskopu NASA a teleskopu Gemini South v Chile.

Teplotní změna, kterou nikdo nečekal

Když se planeta v posledních dvou desetiletích přesunula do jižního léta, astronomové pozorovali, že průměrná globální teplota klesla o neuvěřitelných 8 stupňů Celsia.

„Tato změna byla neočekávaná. Vzhledem k tomu, že jsme Neptun pozorovali během jeho časného jižního léta, očekávali bychom, že se teploty budou pomalu oteplovat, nikoliv ochlazovat,“ uvedl dr. Michael Roman, postdoktorand na Leicesterské univerzitě a hlavní autor studie o teplotách na Neptunu.

Dr. Glenn Orton, vedoucí vědecký pracovník v JPL a spoluautor studie, k tomu dodal: „Neptun má několik ročních období. Naše data pokrývají méně než polovinu neptunského ročního období, takže nikdo neočekával, že uvidíme velké a rychlé změny.“

Vysvětlení překvapivého jevu vědci hledají

Příčina těchto neočekávaných změn teploty ve stratosféře je v současné době vědcům neznámá. Výsledky studie totiž zpochybňují dosavadní chápání proměnlivosti atmosféry na Neptunu.

„Teplotní výkyvy mohou souviset se sezónními změnami v chemickém složení Neptunovy atmosféry, které mohou měnit účinnost ochlazování atmosféry,“ říká doktor Roman. „Vliv však může mít i náhodná proměnlivost počasí nebo dokonce reakce na jedenáctiletý cyklus sluneční aktivity.“

euronews.com, sciencedaily.com, space.com

Nashtifanské větrné mlýny: Strážci větrů a odkaz minulosti

Někdy může být průvodcem historie i neúprosný vítr. Nashtifanské větrné mlýny, skryté na území iránského Khorásánu, pozorovaly staletí lidského úsilí. Možná i tisíciletí. Poznejte jejich jedinečné rysy a kulturní význam.